10 umiejętności dzięki którym możemy
wpływać na jakość naszego życia
zobacz więcej
ŚWIADOME  oddychanie

Bycie  TU I TERAZ

Odczuwanie  WDZIĘCZNOŚCI

Wyobrażanie sobie  POŻĄDANEGO  rezultatu

 NIEPRZYWIĄZYWANIE SIĘ  do wyniku

Kierowanie się  EMOCJONALNYM GPS’em

Celowe włączanie każdego dnia  CZYNNOŚCI WITALNYCH, robienie tego, co sprawia  RADOŚĆ

Zamienianie niezdrowych myśli na  ZDROWE MYŚLI

 KONSTRUKTYWNE  wykorzystywanie przeszłości

 WYBACZANIE  sobie i innym

„Nie pytaj siebie jak wytłumaczyć to, co się stało ale „co z tym zrobić”.
Albert Schweitzer

Utarło się gdzieś kiedyś, że rak to wyrok, że skazuje na wszystko, co najgorsze dla nas, że życie z chorobą nowotworową będzie już tylko jednym wielkim cierpieniem.

Choroba nowotworowa wywraca do góry nogami dotychczas poukładane życie. Jest zawsze szokiem i wiąże się z silnymi emocjami, zwłaszcza lęku. Można mieć wrażenie, że stoi się przed potężnym Murem.

Mur z bliska zawsze wydaje się nie do pokonania. Z odległości widać o wiele więcej, zyskuje się dystans i dostrzega się miejsca, w których Mur można przejść.

To, co wiemy dzisiaj nie jest wszystkim, co moglibyśmy wiedzieć.

Dlatego w chorowaniu i powracaniu do zdrowia przydaje się trochę wiedzy, która być może nie była potrzebna w dotychczasowym życiu.

Wszyscy funkcjonujemy jako istoty fizyczne, mentalne, społeczne i duchowe. Jesteśmy Jednością. Dlatego nastawienie psychiczne jest tak ważne w procesie leczenia i zdrowienia. Ujawnia się ono umiejętności wspierania samego siebie w tym procesie.

Mamy naturalne mechanizmy zdrowienia. Jesteśmy wyposażeni w zasoby, dzięki którym nasz organizm potrafi pokonywać także komórki rakowe.

Można AKTYWNIE uczestniczyć w swoim zdrowieniu. Wystarczy podjąć decyzję, że „zrobię wszystko, co rozumiem, że mogę zrobić, aby wspierać proces zdrowienia”.

Warto postarać się, aby nie utożsamiać choroby jedynie z cierpieniem i stratą, strzec się przed tym, aby nie wyolbrzymiać cierpienia i nie umniejszać radości.

Warto też, by być świadomym, że mamy realny wpływ na to, co się z nami dzieje i w jakiej kondycji psychicznej jesteśmy.

Warto wreszcie szukać odpowiedzi na pytanie: Co mogę zrobić dzisiaj i teraz, by poprawić jakość mojego życia?

Możesz zdecydować się na wybór jednego z trzech możliwych sposobów radzenia sobie z chorobą, możesz:
   1. Pytać „Dlaczego ja” i użalać nad sobą, podsycając w sobie zgorzkniałość, żal do świata i poczucie niesprawiedliwości;
   2. Żyć udając, że nic się nie zmieniło i kurczowo trzymać się rzeczywistości sprzed choroby frustrując się, że to takie trudne;
   3. Przyjąć to co Cię spotkało, zaakceptować to, czego nie możesz zmienić i zmienić to, co możesz, a co będzie prowadzić Cię do zdrowia.

Emily Dickinson pisała: „Nadzieja jest rzeczą z piórami, która przysiada na duszy i śpiewa melodię bez słów i nigdy nie przestaje”.

Psychoonkolog Carl Simonton mówił, że nadzieja to potężna życiodajna siła, z którą się rodzimy.

Dlatego w chorowaniu i powracaniu do zdrowia warto zatroszczyć się o swoją NADZIEJĘ i poszukać wsparcia nie tylko w rodzinie i wśród przyjaciół.
Powrót