10 umiejętności dzięki którym możemy
wpływać na jakość naszego życia
zobacz więcej
ŚWIADOME  oddychanie

Bycie  TU I TERAZ

Odczuwanie  WDZIĘCZNOŚCI

Wyobrażanie sobie  POŻĄDANEGO  rezultatu

NIEPRZYWIĄZYWANIE SIĘ  do wyniku

Kierowanie się  EMOCJONALNYM GPS’em

Celowe włączanie każdego dnia  CZYNNOŚCI WITALNYCH, robienie tego, co sprawia  RADOŚĆ

Zamienianie niezdrowych myśli na  ZDROWE MYŚLI

KONSTRUKTYWNE  wykorzystywanie przeszłości

WYBACZANIE  sobie i innym

„Człowiek może wybrać z jakim nastawieniem podejdzie do dowolnej zaistniałej sytuacji, może wybrać swoją własną drogę i to jest ostatnia wolność, jaka człowiekowi została”
Viktor Frankl

Choroba onkologiczna powoduje bolesne zmiany w wielu aspektach życia. „Wywraca życie” pacjenta i jego rodziny. Zmienia funkcjonowanie w życiu codziennym i w relacjach społecznych.

Jak mówi prof. dr hab. n. med. Krystyna de Walden-Gałuszko, osoba, która zapoczątkowała psychoonkologię w Polsce: „Psychoonkolog nie wyleczy z choroby nowotworowej, ale przygotuje pacjenta i jego bliskich na walkę z nią.”

Psychoonkolog WSPIERA osobę chorującą i jej bliskich oraz pomaga na wielu płaszczyznach funkcjonowania poprzez:
- towarzyszenie pacjentowi w radzeniu sobie się z trudnymi emocjami: lękiem, żalem, rozpaczą, smutkiem, bezradnością, złością ...
- pomoc w „poskładaniu na nowo świata”, czyli w zaadaptowaniu się do choroby i do zmian w życiu z nią związanych;
- nauczenie osoby chorującej sposobów aktywnego uczestniczenia w procesie zdrowienia i utrzymania zdrowia;
- dostarczenie wiedzy: co można zrobić samemu dzisiaj i teraz , żeby poprawić jakość życia, niezależnie od tego, jak bardzo jest się chorym;
- wypracowanie, wspólnie z pacjentem, sposobów poprawiania jakości jego życia, niezależnie od tego, ile go jeszcze zostało.

Choroba onkologiczna dotyczy nie tylko pacjenta ale też jego rodziny. Czasem pacjent nie wie, jak ułożyć sobie relacje w rodzinie, co i jak powiedzieć. Obawia się rozmawiać z najbliższymi, nie chce ich obciążać i martwić. To stanowi dla osoby chorującej dodatkowe obciążenie, a w wielu przypadkach zmusza do samotności w walce o zdrowie.
Jakość życia pacjenta zależy w dużej mierze od niego samego. I bliskich mu osób. Razem można sprawić, że życie przewrócone do góry nogami będzie dobre.
Psychoonkolog może również pokazać rodzinie, jak dbać o własne siły, tak potrzebne w opiece na osobą chorującą.

Każdy chory ma trochę inne potrzeby, inaczej radzi sobie z chorobą i czego innego oczekuje od psychoonkologa. Podobnie bliscy, którzy wspierają chorą osobę.
Inaczej też przebiega rozmowa z pacjentem lub/i jego rodziną w zależności od tego, na jakim etapie chorowania jest pacjent, czy po diagnozie a przed leczeniem, czy w trakcie leczenia, czy po zakończeniu leczenia.
W okresie żałoby dla osoby lub osób bliskich psychoonkolog ma również do zaproponowania wsparcie i towarzyszenie, czasem edukację.

Psychoonkolog NIE daje rad, NIE daje gotowych rozwiązań, NIE sugeruje jedynie słusznych pomysłów, NIE ocenia ani tego, kim jest pacjent, ani tego co robi, NIE pociesza, NIE daje recept, NIE mówi jak żyć, co jest dobre, a co złe.

Pomagając osobie chorującej i osobom bliskim OSWOIĆ RAKA jako psycholog i psychoonkolog uznaję autonomię pacjenta i jego najwyższą rolę decyzyjną. To oznacza, że decyzja, jakie nadać znaczenie chorobie i w jaki sposób sobie z nią radzić jest jego autonomiczną decyzją.