10 umiejętności dzięki którym możemy
wpływać na jakość naszego życia
zobacz więcej
ŚWIADOME  oddychanie

Bycie  TU I TERAZ

Odczuwanie  WDZIĘCZNOŚCI

Wyobrażanie sobie  POŻĄDANEGO  rezultatu

 NIEPRZYWIĄZYWANIE SIĘ  do wyniku

Kierowanie się  EMOCJONALNYM GPS’em

Celowe włączanie każdego dnia  CZYNNOŚCI WITALNYCH, robienie tego, co sprawia  RADOŚĆ

Zamienianie niezdrowych myśli na  ZDROWE MYŚLI

 KONSTRUKTYWNE  wykorzystywanie przeszłości

 WYBACZANIE  sobie i innym

"Jestem w stanie kontrolować tylko to, czego jestem świadomy. To, czego nie jestem świadomy może mieć kontrolę nade mną."
Sir John Whitmore

Insights Discovery® – osobowość na kolorowo

Czy ty też stawiasz sobie czasem to pytanie: jak współpracować, wspólnie coś robić, porozumiewać się z kimś, kto jest tak różny od mnie?

Kasia i Ania poznały się niedawno. Ich narzeczeni znają się i przyjaźnią od lat szkolnych. Kiedy spotykają się wszyscy razem, Ania nie może znieść gadulstwa Kasi, irytuje się, kiedy Kasia pytając ją o coś nie dosłuchuje do końca tego, co ona mówi, przerywając i zmieniając temat. Dziwi ją, że można tak szybko i łatwo decydować o wyjeździe na narty podczas gdy ona sama potrzebuje czasu, żeby rozważyć za i przeciw. Z kolei dla Kasi męczący i nużący jest sposób bycia Ani: powolny, spokojny i rozważny, bez tego luzu i spontanu, który ona uwielbia. Rozmowy z nią wydają się jej nieciekawe i najchętniej unikałaby z nią kontaktu.
Tomek i Robert pracują razem w jednym zespole. Tomek jest lubiany przez kolegów, zawsze chętnie zgadza się pomóc gdy tylko ktoś go poprosi. Czasem ma wrażenie, że nawet za bardzo ulega. Robert jest postrzegany przez innych jako osoba bardzo rzeczowa i konkretna oraz szybka w działaniu. Obce mu są rozmowy, w których dużo czasu poświęca się na tematy osobiste. Tomkowi imponuje pewność siebie Roberta i to, że mówi o rzeczach, o których nikt w zespole nie ma odwagi mówić. Czasem jednak jest mu przykro, chociaż nie przyzna się do tego, kiedy Robert stanowczo, bardzo rzeczowo i jego zdaniem zupełnie bezosobowo komentuje wykonane przez niego zadania, nie dostrzegając jego zaangażowania oraz dodatkowego wysiłku i czasu, który Tomek daje od siebie.


Nie łatwo jest kogoś zrozumieć i zaakceptować jeśli różnimy się w tak wielu aspektach sposobu bycia.

Czy zastanawiałeś/aś się kiedykolwiek, jaką masz osobowość, czym się wyróżniasz spośród innych osób, czy można ją świadomie rozwijać ?
Nie jest to zagadnienie proste bo osobowość nie łatwo jest zdefiniować i nie łatwo jest zmierzyć. To, co proponuje psychologia jako narzędzia do pomiaru potencjału osobowości, czyli klasyczne testy psychologiczne, są dla Kasi, Ani, Tomka i Roberta trudne oraz skomplikowane, żeby korzystać z nich w kontaktach z ludźmi w pracy i poza pracą.
Są też, i kosztowne, i czasochłonne.

Tymczasem …

Kasia chciałaby mieć większy wpływ na to, żeby inni ludzie ją lubili, poza tym zależy jej na tym, żeby ona polubiła Anię.
Ania chciałaby zrozumieć skąd biorą się jej trudności w komunikacji z niektórymi osobami, na przykład takimi jak Kasia, chciałaby ulepszyć swoje kontakty interpersonalne.
Tomek chciałby pracować nad efektywnością osobistą. Chciałby w przyszłości zostać menedżerem i efektywnym przywódcą.
Robert też myśli o tym, żeby w przyszłości zostać szefem i odnieść sukces.

Jak mogliby sobie pomóc?
Wybierając się w podróż po „kolorach osobowości”, którą proponuje Insights Discovery®.

Insights Discovery® to prosty, atrakcyjny w formie i jednocześnie oparty na solidnych podstawach psychologicznych system służący podnoszeniu efektywności indywidualnej ludzi w ich środowisku.
Insights Discovery® jest licencjonowaną metodą diagnozującą i opisującą indywidualny styl funkcjonowania oraz jego konsekwencje dla interakcji zachodzących pomiędzy jednostką a jej środowiskiem społecznym. Właścicielem metody Insights Discovery jest firma konsultingowa Insights Learning & Development z siedzibą w Dundee, w Szkocji. Firmę założył w 1987 roku Andrew Lothian będący twórcą metodologii. Insights Learning & Development ma swoje przedstawicielstwa na całym świecie. Wyłącznym przedstawicielem Insights Learning & Development na rynku polskim jest od 2000 roku Insights Polska Sp. z o.o. , z siedzibą w Łodzi.

Insights Discovery® jest narzędziem, którego podstawą jest teoria osobowości Carla Gustawa Junga.

„Podejście Junga do ludzkiej psyche stanowi złożony, otwarty na rzeczywistość system, inspirujący do wszechstronnego pojmowania problemów i zjawisk natury psychicznej().” /Dudek, 2006/ Insights Discovery® jest przykładem inspiracji, dzięki której, to, co nazywamy teorią zostało przełożone na metodę do zastosowania w praktyce, w życiu Kasi, Ani, Tomka i Roberta.

Energii psychicznej nie możemy zobaczyć ale możemy dostrzec kolory będące widoczną jej reprezentacją.
Insights Discovery® przekłada język psychologii jungowskiej na język kolorów, symbolizujących określony zespół cech osobowości.
Wszystkie energie są równo cenne i wartościowe. Każda może być użyta konstruktywnie lub destruktywnie, w zależności, jak ją wykorzysta dana osoba.
Każdy z nas posiada pewną kombinację wszystkich energii kolorystycznych, 4 energii w różnym nasileniu.
Cechy każdej z energii będą przejawiać się w naszych zachowaniach w różnych sytuacjach.
Zawsze jednak jeden kolor, dwa lub trzy są kolorami dominującymi, a mając różne nasilenie, determinują u każdego z nas sposoby funkcjonowania w środowisku społecznym.

Być może już teraz zastanawiasz się, które energie kolorystyczne dominują u Kasi, Ani, Tomka i Roberta. Jaki mogą mieć wpływ na to, się dzieje między nimi? To, co w ostatnim czasie szczególnie zwraca uwagę, albo ich samych, albo osób z ich otoczenia to to, że: Kasia jest gadatliwa, szybka i wesoła. Ania lubi mało mówić oraz długo „przemyśliwać” swoje decyzje. Tomek źle się czuje, kiedy musi komuś odmówić, ceni sobie to, że ktoś daje swoje zaangażowanie i wysiłek. Roberta zaś drażni „uległość” Tomka i najchętniej „pozarządzałby” nim i jego czasem.
Ciekawe, w jakim stopniu te osoby są świadome wpływu ich preferencji osobowościowych na ich zachowania w kontaktach społecznych, na ich efektywność w tychże relacjach, wreszcie na komfort lub stres ich samych oraz innych osób.
Ciekawe jest też, co by się stało gdyby te osoby uświadomiły sobie to wszystko, co wynika z poznania i zrozumienia jakiejś części swojej osobowości?
To oczywiście są tylko fragmenty z ich życia, bez całego kontekstu psychicznego i społecznego. Poza tym teorie osobowościowe czy behawioralne nie wyjaśniają wszystkiego co chcielibyśmy wiedzieć o człowieku. Ludzka psychika jest zbyt złożonym fenomenem.
Tym bardziej poszerzanie swojej świadomości pomaga dokonywać lepszych wyborów, staje się wyzwaniem, i drogą do spełnienia i harmonii.


Każdy człowiek posiada wszystkie cztery energie kolorystyczne w charakterystycznej dla siebie kombinacji.
Insights Discovery® określa indywidualny profil osobowości, dzięki charakterystycznej dla danego człowieka kombinacji czterech energii kolorystycznych: ich kolejności i intensywności.
By podkreślać unikatowość jednostki Insights Discovery® jest skonstruowany w taki sposób, aby zgodnie z założeniami Junga mierzyć preferencje, ale jednocześnie podkreślać unikatowość Profilu osobowościowego każdego człowieka.

Do określenia profilu osobowości służy Kwestionariusz Preferencji Insights Discovery, który osoba wypełnia spontanicznie, dokonując świadomie wyborów przymiotników.
Wypełniony kwestionariusz stanowi podstawę dla opracowania Profilu Indywidualnego. Profil powstaje w wyniku starannej selekcji kilku tysięcy permutacji stwierdzeń, w oparciu o odpowiedzi udzielone w Kwestionariuszu Preferencji Insights Discovery. Jest generowany przez system komputerowy.

Co zyskujesz dzięki Insights Discovery® ?


Tym, którzy lubią więcej wiedzieć i rozumieć, Insights Discovery® daje wiedzę i zrozumienie zaawansowanych psychologicznie mechanizmów ujawniających się w kontaktach interpersonalnych.
Tym, którzy cenią sobie zadowolenie innych w kontakcie z nimi, metoda dostarcza możliwości i sposobów rozwijania i wzmacniania relacji międzyludzkich.
Insights Discovery® niesie ze sobą wartości: tolerancji, otwartości i szacunku dla innych osób, także tych, których trudniej zrozumieć bo ich preferencje osobowości kształtują ich odmienny sposób postrzegania rzeczywistości i funkcjonowania w niej na co dzień.

Tym, dla których ważne jest pozyskiwanie wpływu na otoczenie Insights Discovery® pozwala uświadomić sobie, jakiego rodzaju zachowanie ten wpływ umożliwia i pozwala określić, jak go świadomie wykorzystywać.
Dla tych, którzy są skoncentrowani na wytyczonej przez siebie ścieżce rozwoju i sukcesu zawodowego metoda ta ma do zaproponowania konkretne działania w zwiększaniu efektywności osobistej. Oszacowanie potencjału osobowościowego, pozwala przygotować realny i efektywny plan rozwoju.


Znamy siebie lepiej niż może to zbadać jakikolwiek zestaw pytań. Insights Discovery® jest tylko przewodnikiem po naszej osobowości. Jednak przewodnikiem niezwyczajnym bo łączy w sobie psychologiczną treść z łatwo przyswajalną, atrakcyjną formą. Możesz szybko się jej nauczyć, a przyswajając wiedzę o energiach kolorystycznych Insights Discovery® cieszyć się nią i bawić.
Jak żadne inne narzędzie psychometryczne, Insights Discovery® , z jednej strony podkreśla indywidualność człowieka, pomagając zrozumieć co leży u jej podstaw, z drugiej zaś nie zamyka go w widełkach jednego typu, pokazując ścieżki rozwoju i potencjalnych zmian osobowości.
Zmienia optykę patrzenia i rozumienia innych ludzi. W wielu przypadkach zmienia też schematy myślenia i działania. Wiele osób, które poznały Insights Discovery® dzieli się swoimi spostrzeżeniami, że trudno jest pozostać obojętnym wobec wiedzy i świadomości, którą dają „kolory”. Jeśli zdaję sobie sprawę, rozumiem i akceptuję czyjąś odmienność wynikającą z różnicy w energiach kolorystycznych to łatwiej jest zapobiegać niejasnym, konfliktogennym sytuacjom w pracy i poza nią.
Profil Insights Discovery ma moc motywującą ponieważ nie ocenia - opisuje to, jaki mamy zestaw preferencji i jest propozycją poszerzania samoświadomości i rozwoju osobistego.
Pragmatyczność tej wiedzy jest do sprawdzenia od razu. Możesz wykorzystać kolory w wielu różnych sytuacjach zawodowych, w kontaktach z klientami, z kolegami, z szefem, z podwładnymi, w pracy zespołowej/projektowej i indywidualnej, w kontakcie bezpośrednim, ale także telefonicznym i w komunikacji pisemnej.
Prowadzę szkolenia dla od osiemnastu lat. Nie jest łatwo sprostać potrzebom uczestników, którzy oczekują wiedzy niebanalnej ale prostej w użyciu, i dającej szybkie efekty. Nie łatwo przełożyć teorie psychologiczne na praktyczne ich wykorzystanie w życiu, zwłaszcza jeśli chodzi o zastosowanie narzędzi psychometrycznych. Insights Discovery® umożliwia mi to w pracy z ludźmi.

„Nic już nie będzie takie jak było do tej pory”.
Tak mówi wiele osób, które poznały i doświadczyły „kolorów” Insights Discovery.



LITERATURA
1. Jung C.G., „Typy psychologiczne”, Wydawnictwo KR, 1997.
2. Jacobi J., „Psychologia C.G. Junga Wydawnictwo SZAFA, Warszawa 2001.
3. Dudek Z.W. „Psychologia integralna Junga”, ENETEIA , Wydawnictwo Psychologii Kultury, Warszawa 2006.
4. materiały akredytacyjne Insights Discovery: Copyright 2004 Andrew Lothian, Insights. Powrót